Kategorier
Ofte stillede spørgsmål

Hvad er webtilgængelighed?

Spørgsmålstegn

Hvad er webtilgængelighed og assisterende teknologier? Hvem bliver ramt af dårlig digital tilgængelighed? Hvorfor er webtilgængelighed en fordel for alle? Bliv klogere her.

Kært barn har mange navne. Det gælder også for webtilgængelighed.

Du kan støde på navne som digital tilgængelighed, it-tilgængelighed, digitalt design, WCAG eller accessibility, og så har jeg sikkert glemt nogen.

Uanset navnet, så handler webtilgængelighed om, hvordan du designer og udvikler digitale løsninger og deres indhold, så alle har adgang til og kan bruge dem. Det er nemlig ingen selvfølge.

Har du for eksempel nogensinde tænkt på, hvordan man:

  • køber ind på nettet, når man er blind eller svagsynet?
  • tjekker, om man har feriepenge til gode, når man ikke kan bruge en mus eller touchpad, fordi man har gigt, lammelser eller Parkinsons Sygdom?
  • holder et oplæg, når man har svært ved at tale? Det kan for eksempel være svært at tale tydeligt, når man har en spastisk lammelse, eller hvis man stammer voldsomt.
  • får del i de gode råd, der redder liv, når man er døv eller tunghør og bliver præsenteret for en video uden undertekster?
  • finder ud af, hvordan vejret bliver i morgen, når man er stresset og har svært ved at fokusere og koncentrere sig og diverse reklamer så popper op og flimrer rundt på skærmen?

Assisterende teknologier

Der er heldigvis masser af teknologisk hjælp at hente, hvis man for eksempel har svært ved at læse, se, tale, huske, bevæge sig og så videre.

  • Er du ordblind, kan du få teksten læst højt af en tekstlæser.
  • Ser du dårligt, kan du bruge software, der forstørrer indholdet på din skærm, så det bliver mange hundrede procent større end udgangspunktet.
  • Hvis du slet ikke kan se, kan du bruge en skærmlæser til at overskue og finde rundt på nettet og til at få læst indhold højt.
  • Hvis du kun kan bruge dine hænder i begrænset omfang, kan et tastatur med store taster eller en speciel mus hjælpe dig.
  • Og som noget relativt nyt kan du sågar styre cursoren på din skærm ved hjælp af øjenbevægelser, hvis du slet ikke kan bruge en mus eller et tastatur.

Samspillet er afgørende

De teknologiske hjælpemidler giver næsten alle mennesker mulighed for at få adgang til informationsteknologi (IT).

Hvis adgang for alle ikke bare skal være en hypotetisk mulighed, men en praktisk realitet, så kræver det, at de, der designer og udvikler digitale løsninger, IT-produkter og deres indhold gør det, så de spiller sammen med de forskellige teknologiske hjælpemidler.

Det er derfor, du skal følger W3Cs internationale standard for webtilgængelighed – WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines) – når du designer eller udvikler digitale løsninger. Eller når du laver indhold til løsningerne.

Dårlig tilgængelighed rammer bredt

Man behøver ikke have et egentligt handicap for at opleve udfordringer med webtilgængelighed.

Op mod hver femte bruger lever enten permanent eller midlertidigt med forudsætninger, der gør, at de bliver udfordret af dårlig digital tilgængelighed.

Det svarer til cirka én million danskere!

Listen over lidelser og andre forhold, der kan forvandle et besøg på nettet til et udmarvende forhindringsløb, er lang.

Man møder for eksempel jævnligt udfordringer, når man har:

  • stress, hjernerystelse eller en opmærksomhedsforstyrrelse som ADHD
  • svært ved at læse
  • svært ved at skelne rød og grøn
  • museskade, gigt eller en hånd i gips
  • Epilepsi eller Parkinsons Sygdom
  • Lammelser eller ufrivillige bevægelser
  • svært ved at tale, høre eller se

Nødvendigt for mange - godt for alle

Det er i øvrigt værd at bemærke, at webtilgængelighed er en fordel for alle brugere – ikke bare de brugere, som bliver digitalt udfordret af diverse særlige forudsætninger.

Webtilgængelighed gavner for eksempel også den der:

  • bruger mobil eller andre enheder med små skærme
  • har glemt sine briller eller høretelefoner
  • ser på en digital skærm i stærkt sollys

Tilgængelighed er en menneskeret

Ud over at webtilgængelighed er godt for alle brugere, er der en anden væsentlig grund til at sikre, at der er adgang for alle til digitale løsninger og deres indhold.
Webtilgængelighed er nemlig en menneskeret. Det gælder både fysisk og digital tilgængelighed, og fremgår af artikel 9 i FNs handicapkonvention.

En god forretning

To kunder køber for 1000 kroner hver i et online byggemarked. Den ene kunde kan se. Det kan den anden ikke. Hvilken af de to kunders penge har den største værdi?

Omsætning er omsætning – uanset kundens digitale forudsætninger. Derfor bør en webshop selvfølgelig være tilgængelig for alle, når man bedriver e-handel. Man stiller sig jo heller ikke op foran Netto og spænder ben for hver femte kunde, der gerne vil bruge penge i butikken.

Et lovkrav

I Danmark og resten af EU er der lovgivning, der kræver, at hjemmesider og mobilapplikationer, som tilhører det offentlige, skal være webtilgængelige. 

Fra 2022 kommer der desuden lovgivning, som stiller krav til tilgængeligheden af en række produkter og tjenester generelt. Også på det private marked.

Få hjælp hos WHYsite

WHYsite rådgiver, vejleder og uddanner i værdifuld web for alle.

Som specialist i webtilgængelighed har jeg et indgående kendskab til:

  • WCAG 2.1 standarden
  • Uddannelse af webredaktører og andre indholdsproducenter
  • Loven om webtilgængelighed
  • Tilgængelighedserklæringen WAS og WAS-Tool

Kontakt WHYsite ved Sinnet Ellehauge Haag

Sinnet Ellehauge Haag - portræt

WHYsite | Sinnet Ellehauge Haag
Korningvej 23 | 8700 Horsens
Mail: sinnet@whysite.dk | Mobil 29 45 74 47
CVR 28 78 32 24

Tilmeld dig WHYbloggen
Frameld dig WHYbloggen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *