Kategorier
Web med værdi - gode råd og vejledning

Hvad tænder du på?

Elpære slår gnister

Hvad skal min nye virksomhed hedde? Er hjemmesidedomænet mon ledigt? Hvem kan lave min nye hjemmeside?

De spørgsmål kan de fleste nybagte virksomhedsejere nikke genkendende til. Men har du spurgt dig selv:

  • Hvilken værdi skal hjemmesiden skabe for virksomheden?
  • Hvordan får jeg mest muligt ud af den tid og de penge, jeg bruger på at være til stede online?
  • Er min hjemmeside og min webshop digitalt tilgængelig – eller udelukker jeg på forhånd mulige kunder?

Jeg spørger - du svarer

Ja, jeg stiller mange spørgsmål. Det er nok en gammel erhvervsskade fra min tid som journalist. Og det er derfor, jeg har valgt at kalde min virksomhed for WHYsite.

Men faktisk tager jeg også min egen medicin. Jeg stiller mig selv de samme spørgsmål, som jeg stiller mine kunder. Spørgsmål, som grundlæggende kan koges ind til: Hvorfor gør du det, du gør?

Jeg er af den inderlige overbevisning, at det vi gør her i livet, skal gøre en forskel. Eller i hvert fald give mening for os selv. Ellers kan vi lige så gode lade være.

Hvad giver mening for dig?

Jeg ved, hvad der giver mening for mig. Jeg kæmper for, at den digitale verden skal være fri og lige for alle. Jeg er digital frihedskæmper.

Derfor ved jeg også, hvad jeg vil med WHYsite. Jeg vil rådgive, vejlede og uddanne andre i at lave værdifuld web for alle. 

Hvad har værdi?

Mens vi alle har brug for, at det vi gør, giver mening, er det forskelligt, hvad vi oplever som værdifuldt.

Da jeg var yngre, gav det mig værdi at konkurrere. Som teenager var jeg faktisk en ganske habil kuglestøder – men det er en helt anden historie. Kampen for at blive bedre – og helst også bedre end de andre – føltes meningsfuld dengang. Det gav værdi at vinde.

Sådan har jeg det ikke i dag, hvor jeg statistisk set er godt og vel halvvejs i livet. I dag mærker jeg suset, når jeg oplever, at jeg er med til at skabe en mere fri og lige digital verden. Når jeg gør en forskel – og helst sammen med andre.

Jeg ved godt, at jeg som ejer af en virksomhed bør være optaget af omsætningsforøgelse, likviditet, konkurrenter, marked, profit, bundlinje og …

Men det nytter ikke. Jeg kan højst svinge mig op til at forholde mig køligt og professionelt til den slags. Det kan simpelthen ikke få mit hjerte til at banke hurtigere.

Jeg er helt med på, at livet er fyldt med rugbrødsarbejde, der skal gøres, fordi det skal til. Og det giver mig bestemt en tilfredsstillelse at sætte flueben ved ting, der ikke er til forhandling, men bare skal gøres. Lyst eller ej. Men det er ikke det, jeg brænder for.

Hvorfor har du en hjemmeside?

Min hjemmeside er ikke særligt imponerende. Jeg har selv lavet den, fordi jeg faktisk ER bevidst om at holde omkostningerne nede som nystartet i en Coronatid (det er bare ikke noget, der giver mig et kick).

Da jeg spurgte mig selv, hvad whysite.dk skal gøre for min virksomhed, landede jeg på to ting. Den skal gøre det let for brugeren at komme i kontakt med mig, og den skal være det sted, hvor mine blogindlæg bor.

Min forretningsmodel bygger på høj faglighed, relationer og netværk. Jeg skal ikke overbevise verden om, hvad jeg kan og står for via min hjemmeside. Det er min erfaring, at den slags opstår i mødet mellem mennesker – og via ”word of mouth”. 

Derfor investerer jeg mere tid og flere kræfter i de online-kanaler, som understøtter dette. LinkedIn, Facebook og mit nyhedsbrev, WHYbloggen. 

Hvis jeg solgte garn eller kattemad, ville det nok være anderledes. Det har jeg ikke så meget forstand på. Men min pointe er, at det er vigtigt at gøre sig tanker om, hvad hjemmesiden skal gøre for forretningen – og ikke mindst, hvad den ikke skal (eller kan) gøre.

Hvad skal din hjemmeside gøre for dig?

Sinnet Ellehauge Haag - portræt

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *